Νέο Κέντρο Πολεμικού Τραύματος στη ΣΑΝ – Εκπαίδευση για στελέχη και ιδιώτες
Το ΥΠΕΘΑ ιδρύει Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος με πρότυπα ΝΑΤΟ και προοπτική ιδιωτικής αξιοποίησης
Ένα νέο θεσμικό εργαλείο εισάγει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με το άρθρο 10 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, προβλέποντας τη δημιουργία Διακλαδικού Κέντρου Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος. Η μονάδα, που υπάγεται διοικητικά στη Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής (ΣΑΝ), θα έχει αποστολή την παροχή επιχειρησιακής εκπαίδευσης πρώτων βοηθειών και αιμοστατικών παρεμβάσεων στο πεδίο μάχης.
Η πρωτοβουλία κινείται προς την κατεύθυνση ενίσχυσης των δεξιοτήτων επιβίωσης των στελεχών όλων των ειδικοτήτων – από τους διασώστες μάχης (CLS) και το υγειονομικό προσωπικό (MP), μέχρι τους μάχιμους όλων των Κλάδων (ASM), βάσει των πρωτοκόλλων του ΝΑΤΟ. Το εκπαιδευτικό αντικείμενο καλύπτει πλήρως τις προδιαγραφές του Tactical Combat Casualty Care (TCCC).
Εκπαίδευση ιδιωτών με πληρωμή – Νομιμότητα και σκοπιμότητα υπό αξιολόγηση
Σημαντική πτυχή του άρθρου αποτελεί η πρόβλεψη για δυνατότητα εκπαίδευσης ιδιωτών επί πληρωμή, μέσω συμβάσεων με ΑΕΙ, στρατιωτικές σχολές, ινστιτούτα και φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού. Τα έσοδα θα ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό του ΓΕΕΘΑ.
Η διάταξη αυτή εγείρει σειρά ερωτημάτων:
- Μπορεί ένα στρατιωτικό κέντρο μάχιμης εκπαίδευσης να παρέχει υπηρεσίες σε ιδιώτες χωρίς να θίγεται η ασφάλεια;
- Υπάρχουν επαρκείς ασφαλιστικές δικλείδες για τη διαχείριση στρατιωτικών πρωτοκόλλων σε πολιτικό περιβάλλον;
- Η πρόβλεψη αυτή ενισχύει τη διαλειτουργικότητα ή ενέχει τον κίνδυνο εμπορευματοποίησης;
Θεσμική κριτική – Κέντρο με επιχειρησιακή αξία αλλά και δομικά ερωτηματικά
Στελέχη του Υγειονομικού αναγνωρίζουν τη σημασία συγκρότησης ενός τέτοιου Διακλαδικού Κέντρου, ιδιαίτερα σε συνθήκες αυξημένης επιχειρησιακής κινητοποίησης και συμμετοχής των Ενόπλων Δυνάμεων σε πολυεθνικές ασκήσεις. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι η διοικητική του υπαγωγή στη ΣΑΝ ενδέχεται να μην εξυπηρετεί πλήρως την επιχειρησιακή του λειτουργία, ειδικά εφόσον προβλέπεται κινητή μονάδα σε πεδία ανάπτυξης δυνάμεων.
Επιπλέον, το γεγονός ότι το Κέντρο δεν υπάγεται απευθείας στο ΓΕΕΘΑ ή σε Διακλαδική Διοίκηση, δημιουργεί ενδοστρατιωτικά ζητήματα ισορροπιών, διοίκησης και εκπαιδευτικής διαλειτουργικότητας. Σε συνδυασμό με την προοπτική εκπαίδευσης ιδιωτών επί πληρωμή, η λειτουργία του απαιτεί ρητές εγγυήσεις θεσμικού πλαισίου και διαφάνειας.
Χρηματοδότηση μέσω προϋπολογισμού ΓΕΕΘΑ – Χωρίς ειδικό κωδικό
Το άρθρο προβλέπει ότι τα έσοδα από την εκπαίδευση θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του ΓΕΕΘΑ. Ωστόσο, δεν γίνεται ρητή αναφορά σε δημιουργία ειδικού κωδικού ή κέντρου κόστους, γεγονός που προκαλεί ανησυχία ως προς τη δυνατότητα ελέγχου, αποτύπωσης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του Κέντρου σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.
Η δημιουργία του Κέντρου Πολεμικού Τραύματος κινείται σε θετική κατεύθυνση για την επιχειρησιακή ετοιμότητα του προσωπικού των ΕΔ. Όμως, ο συνδυασμός στρατιωτικής εκπαίδευσης, ιδιωτικής συμμετοχής και διοικητικής υπαγωγής σε ακαδημαϊκή σχολή, θέτει ζητήματα θεσμικής ευκρίνειας, που οφείλουν να διευκρινιστούν πριν την ψήφιση του νόμου.
Πιστεύετε ότι η εκπαίδευση μάχης θα πρέπει να παραμείνει αποκλειστικά στρατιωτική; Σχολιάστε στο Facebook, Twitter και Instagram.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Η ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων ανήκει αποκλειστικά στους συντάκτες τους και όχι στο Army24. Η δημοσίευση των σχολίων ενδέχεται να καθυστερήσει ελαφρώς